Uitzonderlijke whisky’s: 40 flessen met een sterk verhaal Review

Reviews
maandag, 23 januari 2023 om 13:00
boek
Er valt zoveel te vertellen over whisky’s. Dat moet de Belg Fernand Dacquin ook gedacht hebben. Na zijn boek Het whisky boek uit 2020 is er nu een nieuw boek uit: Uitzonderlijke whisky’s. En dat leest bijzonder fijn weg zoals je zult lezen in deze recensie.
Al is het begin wellicht een beetje vreemd. De subtitel van het boek is namelijk 40 en als je daarvan uitgaat is het best vreemd om de openingszin te lezen die als volgt start: ‘Vergeef me, maar ik moet bekennen dat ik niet weet of het er precies veertig zijn.’ Daarna legt Dacquin uit dat het boek weliswaar veertig hoofdstukken bezit, maar dat er mogelijk wel meer dan veertig whisky’s aan bod komen. En zo begint hij in de vervolg alinea’s eigenlijk zichzelf te verantwoorden waarom het boek zo heet, maar het eigenlijk niet helemaal klopt. Als je als lezer Dacquin niet kent, bekruipt je dan ook een wat vreemd gevoel en vooral de vraag of je deze man wel serieus mag nemen.

Whisky drinken en boek lezen

Het is dat als je de achterkant van het boek gelezen hebt dat je weet dat Dacquin al veertig jaar reist door ‘whisky devotee’. Dus hij zal ongetwijfeld iets weten. Maar met die kennis begint het boek niet. Wat wel heel leuk is aan dezelfde ietwat vreemde introductie is dat Dacquin het formaat van het boek uitlegt. Het valt namelijk meteen al op dat het boek klein is en wat dik. Het blijkt dat dit een bewuste ergonomische keuze is: ‘Je kan het boek in de linkerhand nemen en je hebt de andere had vrij voor een whisky.’
Als je daarna begint met het lezen van de daadwerkelijke inhoud valt al snel op dat de intro kenmerken is voor de schrijfstijl van Dacquin. Hij heeft weliswaar veel kennis van whisky en kan aan de lopende band feitjes tappen alsof of moppen zijn – en daar is ons bruggetje – maar alles is doorspekt met humor. Aan de lopende band noteert Dacquin grapjes en daarnaast overbodige informatie. Aan die humor kun je wennen, aan te veel tierelantijntjes niet. Al zal dit afhangen van de persoon.
Je moet er in ieder geval rekening mee houden dat je vaak dingen leest die niets, maar dan ook niets met whisky te maken hebben. Je moet er bijvoorbeeld niet gek van opkijken als Dacquin vertelt wanneer zijn vrouw komt binnenlopen om het wat te drinken aan te bieden of geeft hij je een vreemd advies dat je beter whisky kunt drinken dan een banaan kunt eten, want het zouden ongeveer evenveel calorieën bevatten.

Veel gave feiten

Gelukkig is er ook goed nieuws, want als je de auteur dit vergeeft – of dat juist leuk vindt- want Dacquin heeft veel toffe dingen te vertellen. De hoofdstukken zijn kort en maakt het ideaal leesvoer om voor het slapengaan een hoofdstuk te lezen en alle hoofdstukken bevatten waarschijnlijk wel iets van informatie die je nog niet kende. Al is het ook heel toegankelijk geschreven voor nieuwkomers. Leuk is bijvoorbeeld om te lezen over diverse spookverhalen die rondgaan op diverse distilleerderijen in Schotland. Ergens heeft iemand ooit een camera bij een kat om gehangen die rondliep bij een distilleerderij die wel hele rare beelden heeft vastgelegd.
Ook kom je weten wat de verschillen zijn in vaten, dat Mizunara bijvoorbeeld een houtsoort is die veel langzamer groeit dan normaal eiken en dat daardoor de vraag hier naar alleen maar groter is. Al is er ook een probleem: een vat kost al gauw 6000 euro. Verder kom je ook hele vreemde dingen te weten wat je je bijna niet kunt voorstellen, dat er vroeger bijvoorbeeld geadverteerd werd op posters maar daar kinderen op stonden om drank te promoten! Jonge kinderen! Anno 2023 is dat echt een ver van je bed show.

Conclusie Uitzonderlijke whisky’s: 40 flessen met een sterk verhaal

Al met al is het boekje dus echt wel leuk om aan je collectie toe te voegen, want er staan een hoop leuke weetjes in. Houd er alleen dus rekening mee dat je misschien een beetje zult moeten wennen aan de schrijfstijl. Maar zie het als een goede whisky: eerst even ruiken, langzaam proeven en daarna begint pas het echte genot.
Bekijk ook de rest van onze recensies

Poll