Het Whisky Boek: Alles wat je nog niet wist over the water of life Review

Reviews
zondag, 22 januari 2023 om 13:00
het whisky boek
Schrijver Fernand Dacquin mogen we met recht een whiskyhistoricus noemen. Hij struint al jaren en jaren de wereld af op zoek naar feitjes en weetjes over de rijke historie van ‘s werelds vele distilleerderijen en hun whisky’s. Dat heeft geresulteerd in een prachtig boek met als ondertitel ‘Alles wat je nog niet wist over the water of life’, en dat blijkt na lezing nog behoorlijk veel te zijn ook!
Het whiskyboek leest als een verzameling columns, waarbij elk verhaal geheel op zichzelf staat en één van de vele facetten van de historie van whisky beslaat. Dat zou saai kunnen klinken, maar daar is hier geenszins sprake van. Dacquin weet duidelijk waar hij het over heeft en vertelt elk verhaal gelardeerd met feiten, maar even zo graag met een kwinkslag of een grappige anekdote.

Altijd een goed verhaal

Sla een willekeurige pagina open en je vindt een drie tot vijf pagina’s beslaand verhaal dat net zo goed over de mythe van de alcohol minnende Churchill kan gaan als over het even zo mysterieuze bestaan van een door een geestverschijning geplaagde distilleerderij. Natuurlijk vinden veel verhalen plaats in de uithoeken van Schotland, maar evenzogoed reizen we af naar de periode van de drooglegging in Amerika of naar het China van de god van alle distillaten, Du Kang. Ook bezoeken we de spaarzame distilleerderijen van Australië en lezen we over Thailand en de lokale bocht dat daar voor whisky doorgaat, dat meer weg heeft van rijstwijn dan van distillaat.
Ook gaat Dacquin de eeuwigdurende discussie niet uit de weg die whiskyliefhebbers uit alle landen in twee kampen splijt: is het nu whiskey of whisky? Verwacht daarop overigens geen definitief antwoord, zoals het een goed columnist betaamt geeft Dacquin vooral nóg meer stof tot nadenken.
Eén onderwerp vermijdt Dacquin overigens volledig in dit boek over whisky, namelijk het hoofdonderwerp zélf! Het boek staat vol met verhalen over geschiedenis, sterke verhalen en wetenswaardigheden over allerhande zaken rónd whisky, maar de whisky zelf komt hier niet aan bod. Geen loftuitingen dus over de volheid of afdronk van een een bepaalde whisky, afwegingen over de samenstelling van het bouquet of de juiste manier van consumeren, daar zijn al genoeg boeken over geschreven en daar blijft Daquin in dit boek juist verre van.

101 verhalen

Het Whiskey boek bestaat uit 101 verhalen, verspreid over een krappe 350 bladzijden. De verhalen zijn tevens rijkelijk voorzien van fotomateriaal waar de verhalen nog meer van gaan leven.
De verhalen worden voorafgegaan door een voorwoord van de hand van Master of the Quaich Charles MacLean. Voor wie het even ontschoten is, een Master of the Quaich is de hoogste eretitel onder de toch al elitaire Keepers of the Quaich voor Keepers die minstens tien jaar lid zijn geweest en in die periode bijzonder prominent hebben bijgedragen binnen de Keepers. De titel Keeper of the Quaich mag Dacquin inmiddels zelf ook al zo'n twaalf jaar dragen, het moet dus haast wel een kwestie van tijd zijn voordat het Master-schap ook hem ten deel zal vallen. Als een boek al een krans behoeft, dan kunnen we gerust stellen dat die hiermee aanwezig is.
Het boek is in bruine harde kaft ingebonden en ook het inwendige drukwerk is in dezelfde bruine tint uitgevoerd. Het voelt solide, maar toch licht genoeg aan om makkelijk in de hand te houden.
Het Whisky Boek vertelt verhalen die je waarschijnlijk nergens anders zo samengebundeld leest. Het boek is ideaal om op een lome zondagmiddag, bij een haardvuurtje op een willekeurige bladzijde open te slaan en je te laten verrassen door wat de schrijver op dat moment voor fantastisch verhaal voorhanden heeft. Uiteraard bij voorkeur met een glas goede whisky binnen handbereik.
Of was het nu toch whiskey?
  • Het Whisky boek is voor 22,99 te koop bij bol.com in het Nederlands en Engels.

POPULAIR NIEUWS