Whisky het boek voor de liefhebber Review – Test je brein met Offringa

Reviews
dinsdag, 03 oktober 2023 om 17:00
offringa
Sinds deze maand ligt er een nieuwe whiskyboek in de schappen van Nederlandse bodem: Whisky hét boek voor de liefhebber. Dit boek is geschreven door Hans en Becky Offringa, ook wel bekend als The Whisky Couple. Lees nu de Whisky het boek voor de liefhebber review om te kijken of dit boek voor jou bedoeld is.
De Offringa’s vormen een duo dat al lang en breed zijn sporen heeft verdiend in de wondere wereld van whisky. Hans Offringa heeft al tientallen publicaties op zijn naam staan, waaronder ook veel boeken in meerdere talen én kreeg eerder dit jaar erkenning door als eerder Nederlander opgenomen te worden in de Whisky Hall of Fame.
De vraag die opgeroepen wordt met een titel als hét boek voor de liefhebber, zeker met dat streepje erop, is uiteraard: voor wie is het boek bedoeld? Er zijn zoveel whiskyliefhebbers, maar zouden we dit boek ook daadwerkelijk aan al die whiskyliefhebbers aanraden?

Voor wie is dit boek van Offringa?

Om meteen met iets positiefs te beginnen: dit boek is – laten we dit dan ook maar benadrukken- écht een pareltje als je een soort bijbel zoekt waarin je alles snel kunt opzoeken. Of het nu gaat om de soorten whisky’s die er zijn, hoe ze gemaakt worden of als je wat leuke feitjes wil weten; dit boek biedt een beknopt overzicht met veel kennis over de godendrank. Voor een beetje liefhebber is het dan ook een ideaal naslagwerk om standaard in de kast te hebben liggen, mits je het formaat kunt waarderen.
Het boek is tamelijk groot en zwaar en is er niet één die comfortabel in de hand ligt, laat staan wat je makkelijk meeneemt voor een wandeling door een park.
Het boek is een gemiddelde pil voor op een keukentafel en dat is jammer. Het oogt luxe en er zitten prachtige plaatjes in, maar als je simpelweg wat kennis op wilt doen, hoeven die plaatjes niet zou je zeggen. Al is het te begrijpen dat de Offringa’s willen laten zien hoe bepaalde granen eruit zien.

Niet helemaal gericht op jonge(re) doelgroep

Waar ook rekening mee gehouden dient te worden is het taalgebruik. Het boek richt zicht erg op wat oudere lezers met woorden als ‘echter’ en ‘thans’ die de hele tijd blijven terugkeren. Jammer, want als je daar doorheen leest, krijg je zoveel leuke kennis voorgeschoteld en proef je aan alles dat hier een duo met passie aan heeft gewerkt. Maar Whisky Monkeys pleit er natuurlijk voor om de godendrank ook naar wat jongere mensen te brengen en dan zijn die woordjes misschien wel net zo verboden als ananas op een pizza. Een gevalletje dat dus een discussie oproept.

Toffe informatie

Tot zover de kanttekeningen aan dit boek, want verder is het een no-brainer dat je dit boek aan je collectie wilt toevoegen en stiekem klopt de titel dan dus tóch: hét boek voor de liefhebber. Het boek is opgedeeld in acht hoofdstukken: Inleiding, De Oorsprong, De Productie, De Grondstoffen, De Proef op de Som, De Aanschaf, Whisky etc. en De Atlas. In die hoofdstukken staat fantastische informatie. Als je een beetje whiskyliefde hebt, zal een deel van de informatie je niet onbekend zijn (en keren dingen soms te vaak terug), maar juist daarom is het een goed boek voor beginnende drinkers. Maar ook whisky connaisseurs lezen leuke dingen die ze misschien nog niet wisten.

Conclusie Whisky het boek voor de liefhebber

Wat ons betreft is het leukste gedeelte van het boek het einde, waar de serieuze toon af en toe verdwijnt er een ruimte is voor verhalen over mensen, soms met een komische tint. Wat dacht je bijvoorbeeld hiervan: ‘Op Jack Daniels graf staat een half-gebeeldhouwde steen en wie goed kijkt kan lezen dat hij geboren was in 1850. Dat is een regelrecht wonder, want het graf van zijn moeder, niet ver daarvandaan, onthult haar sterfjaar als 1848.’
Spreekt dit je aan? Dan is het boek een absolute aanschaf waard. Whisky het boek voor de liefhebber is te koop voor 29,99 euro. Hopelijk komt er nog een e-book in de toekomst!
Whisky Image
Whisky